jueves, 14 de abril de 2011

L'ESCOLA 6

REUNIÓ MESTRA-MARE ELABORADA A CLASSE. 

Avui hem recreat una situació entre una mestra i una mare. Es tracta d’una reunió de presa de contacte. És la primera vegada que es reuneixen desprès d’haver realitzat prèviament una reunió amb tots els pares de l’aula.  Les encarregades de dur a terme aquesta reunió han set na Sílvia amb el paper de mestra i na Ana Marina amb el paper de mare.
A continuació comentaré totes les fases de la reunió:

1.         Fase d’acollida.  
2.         Exploració, intercanvi i aclariment
3.         Recapitulació, síntesi i acomiadament

Així mateix també parlaré de les actituds físiques i actituds verbals de la mestra.


FASE D’ACOLLIDA

Convocatòria/ temps/ Espai.  
Ha utilitzat la taula del professor ja que necessitava tenir un recolzament, però així mateix ha posat a la mare molt propera a ella.  Necessitava la taula per trobar-se agust. La mestra estava asseguda de costat a la part més allargada de la taula però propera a la cantonada, la mare estava asseguda davant d'ella amb una cadira.  Una altra manera seria posar-se les dues persones aferrades lateralment.



S’ha d’aprofitar la reunió amb els pares per informar-los que volem fer una reunió amb els pares individualment. Una de les formes que també es fan, és deixar un paper amb una franja horària en la que es pugui realitzar i que s’apuntin. Es molt bo donar un ventall gran de possibilitats. Es pot aprofitar que la primera setmana no estan tot el dia a l’aula. Els nens normalment no han d’assistir però quant més grans millor que hi siguin presents. 

Acull als pares donant confiança? Sense cap dubte

Parteix dels coneixements o informacions que aporten els assistents? Si

Estableix un diàleg simètric o fa d’expert? Es posa a la línea de la mare verbalment però sense perdre consistència. Per tant, ella ha fet d’experta ja que la mare li ha demanat que li ajudés amb la seva angoixa i la mestra ha donat resposta amb el rol d’experta però ha fet que arribés a una comprensió total per part de la mare.




EXPLORACIÓ/ INTERCANVI/ ACLARACIÓ

Afavoreix la vernalització del discurs pares, de quina manera?  Si ja que fa preguntes per recalcar el que ha dit la mare i aprofundir i això fa que la mare pugui seguir parlant.

Valora i integra en la conversa les aportacions del pares?  “Cada pare coneix molt be als seus fills”. Arriba un moment en el que diu, jo puc saber molt però qui coneix als seus fills son els seus pares i per tant, em fas molta falta.

Aspectes a destacar quant a la gestió dels sentiments: Transmet empatia... ?  La tranquil·litza dient-la que això li passa a molta gent. La mestra la diu: T’entenc com a mare, empatitza amb ella.

Té en compte els dubtes i les noves necessitats que apareixen en la sessió?  Té en compte quan el nin plora. Té compassió, comparteix el seu malestar.

Utilitza preguntes obertes i aclaridores?  Evidentment

Fa emergir inquietuds i necessitats?   La mare tenia la inquietud que el nin estès bé. Ho ha dit per ella mateixa.  La mestra diu: entenc que és la primera vegada que deixes al teu fill.

Hi ha hagut silencis?  Que hi hagi silenci no vol dir que hi hagi tensió, incomoditat.  Són molt importants i diuen molt i de vegades hi ha que deixar que estiguin. Quan una entrevista no funciona, s’atura,  s’ha de tallar i seguir-la un altre dia. En aquest cas ha hagut algun petit silenci però no ha creat incomoditats. 




RECAPITULAR/ SINTETITZAR/ DESPEDIR-SE

Recull dubtes i recull evidències de l’intercanvi de comunicació? Fa una pregunta: No se si tu ho veus d’aquesta manera. Li està donant la opció a que s’expliqui. La mestra pregunta, la mare respon i l’altre reformula, quan li diu: Jo ho veig així, no se tu.

Arriben a acords que uneixen un objectiu comú?  No li ha donat una solució, li ha dit que amb el temps ja veuran que s’ha de fer (en quant al procés d’acollida del nen). Han acordat que han establert una relació i que no la volen trencar. Ha donat absoluta disponibilitat a l’hora de fer reunions.

Com s’acomiaden? La tensió del principi no era la del final. La mestra es posa a disposició. En aquest moment no s’han donat besades ni s’han donat la mà.
Donar besada o la mà és qüestió cultural, de com et sentis. Però estem a una illa i aquí la relació és diferent que la que es pugui donar a la península.




ACTITUDS FÍSIQUES


1.             Gestiona l’espai positivament? SI. A més estava molt propera, no invasiva.
2.             Ha mirat a la cara a qui parlava? Si que mirava però no era invasiva.
3.             Ha mantingut el contacte visual? En tot moment
4.             Ha estat relaxada però a l’expectativa? Sí, en el seu cas l’ajuda que sigui   
           tranquil·la, però si un no ho és, s’aprèn.
5.          Ha mostrat interès amb la postura corporal? Sense cap dubte. En cap moment s'ha mostrar cap mena de distracció. 

Portar roba fosca dóna serietat a la persona. Les recades donen un toc més simpàtic, les ulleres també, el color de cabell... La imatge d’ella per tant, dóna seguretat. Per un costat dóna serietat i per una altra dóna confiança.





ACTITUDS VERBALS


  1. Ha procurat no interrompre al que parla? NO, ha estat compartida la parla.
  2. Ha aguantat els silencis o té necessitat d’omplir-los? han hagut pocs silencis però els ha aguantat. 
  3. No ha monopolitzat? NO
  4. Ha procurat destacar els aspectes positius de les intervencions? No perquè encara no coneix al nen, però si tenim la possibilitat hem de destacar sempre les intervencions positives.
  5. Ha mostrat sensibilitat? Si
  6. Com és el seu to de veu? Suau, tranquil, no puja de to, en el moment que li diuen algo que ella no està d’acord no canvia la veu.
  7. Parla amb tranquil·litat o pel contrari el seu discurs és accelerat? No, és una reunió que pot arribar.

No hay comentarios:

Publicar un comentario